Jak sama jej nazwa wskazuje, chłodnica doładowania intercooler ma na celu doładowanie, czyli zwiększenie mocy silnika. A wszystko to za pomocą schłodzonego powietrza. Montowana jest ona w jednostkach wyposażonych w turbosprężarki. Kiedyś była charakterystycznym elementem turbodiesli, dzisiaj chłodnice intercooler są stosowane standardowo w każdym aucie z turbodoładowaniem. Jak to wszystko wygląda w praktyce
Co robi chłodnica doładowania intercooler
Zadaniem turbosprężarki, zarówno tej montowanej w silnikach wysokoprężnych, jak i benzynowych, jest zapewnienie naszemu samochodowi dodatkowej mocy. Okazuje się, że istnieje jeszcze jeden element, który jeszcze bardziej poprawia osiągi auta i jest nim właśnie chłodnica doładowania intercooler. Kiedyś była ona montowana tylko w modelach aut z wyższej półki. Dzisiaj jest już standardem, wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z turbodoładowaniem. A zadaniem intercoolera jest nic innego jak chłodzenie sprężonego przez turbinę powietrza, co sprawia, że jest ono bardziej gęste, a tym samym kaloryczniejsze, a to z kolei pozwala na dodatkowe zwiększenie mocy silnika.
Jakie są usterki chłodnicy intercooler?
Sama konstrukcja chłodnicy powietrza intercooler nie jest skomplikowana. Tym samym urządzenie to ze swojej natury nie jest awaryjne. Niestety miejsce jego montażu sprawia, że intercooler jest dość mocno narażony na uszkodzenia mechaniczne i notoryczne zabrudzenie, które nie pozostaje obojętne dla jego prawidłowej pracy.
Chłodnica powietrza jest bowiem zazwyczaj montowana z przodu auta, dość nisko, przy samym zderzaku. Dlatego też bardzo często ulega uszkodzeniom spowodowanym odpryśniętymi kamieniami czy uderzeniami innych rzeczy leżących na drodze. Pozostałymi usterkami, które mogą się pojawić, są różnego rodzaju nieszczelności przewodów czy wycieki oleju z turbosprężarki do chłodnicy. Objawami awarii intercoolera może być spadek mocy silnika, jego nierówna praca, zwiększone spalanie oraz ciemne kopcenie z rury wydechowej.
Wymiana intercoolera
Bardzo często bywa tak, że wymiana chłodnicy doładowania intercooler dokonywana jest przy okazji wymiany turbosprężarki. Według eksperta ze sklepu iParts.pl, gdzie sprzedawane są markowe i oryginalne części samochodowe: „Taka kompleksowa wymiana jest najbardziej praktyczna, ponieważ wewnątrz starej chłodnicy mogą znajdować się zabrudzenia, resztki oleju, a w razie gwałtownego rozpadu starej turbosprężarki, także opiłki metalu oraz inne jej elementy. W takiej sytuacji po uruchomieniu nowej turbiny wszystkie te zaśmiecenia trafią do silnika, co może się bardzo źle skończyć”. Efektem wymiany jednego podzespołu bez drugiego może być zatem poważne uszkodzenie silnika, którego koszt naprawy będzie zapewne astronomiczny.
Sam intercooler także można wymienić, jednak najpierw trzeba dokładnie zbadać, czy faktycznie objawy, z jakimi mamy do czynienia, wynikają z usterki chłodnicy powietrza. Z pewnością, jeśli uszkodzenia są spore i obejmują wgniecenia i wygięcia, należy taką chłodnicę wymienić jak najszybciej na nową.